onsdag 22 oktober 2008

Svårklass häst?

Var och tränade igår, gick ganska bra. Tycker jag red bättre än förra gången men vi fick ett halv stopp på en vatten matta som hon sen bestämde sig för att hoppa så då rev vi, sen var hon väldigt stressad och hinder nr 2 på banan stod ur kort sväng med 2 bommar å en stor vatten matta, kom fram helt tom så hon stack åt sidan..

Sen började jag om (på en väldigt stressad häst) och då gick hela banan bra, sen fick vi hoppa den ett varv till direkt och det var bättre.

Sen hoppade vi banan på 120, hade problem efter kombinationen. Kombinationen stod på långsidan, två galoppsprång framåt över en oxer, ta tillbaka direkt och vända upp ur kort sväng på en trippelbarr. Där stannade min häst i svängen och bara stod på bakbenen (sto), där märker man hennes svagheter och det måste jag jobba på. Stannade inte på hinder utan i svängen för hon orkade inte, tog om hela banan och försökte få till svängen men fick rida som en volt och sen på trippel och då hoppade hon bra.

Han hade byggt det för att sätta dit oss och lyckades, även en kille som har segrar i 130 startat 140 lyckades inte få runt sin häst. Micke sa att just eftersom man måste rida på i kombinationen för att räcka över oxer så e de lite frame i handen och det är svårt att få tillbaka dem bra innan svängen, han tyckte nästan svårigheten var i liknelse med en Grand Prix ( alltså avstånd kombination och sväng till trippeln). Men just p.g.a banornas svårigheter när man kommer upp i klasserna så väljer jag att rida 1m 110 tillsvidare.
Det blir till att träna mycket små hinder ur sväng på henne, jag får inte henne att ha en bärig galopp när de är korta svängar..
Micke tyckte hon såg fräsch ut och var mycket bättre än när jag köpte henne.
Han sa: - Jag tror allvarligt att du kommer kunna rida svår klass på den här hästen. Resan dit kommer inte bli lätt, det är mycket jobb och hon har väldigt mycket humör men jag tror faktiskt det.

:D Kändes jätte kul att höra, dock 145 *aaahh* men kul att han tror att jag skulle kunna rida det och att Super Fly skulle ha kapacitet att gå det. Sen så vet man ju inte om det blir om 2-3 år eller om det ens kommer hända men jag blev ändå glad. Han tyckte ridbarheten på henne var kass när jag köpte henne men det börjar bli bättre..

Allt slit man lägger ner på henne lönar sig faktiskt och i vinter ska vi träna på ännu mer, studs, serier, små banor med klurigheter mm Jag ska försöka stärka galoppen och få henne mer bärig, hon ska bli snabbare i sina reaktioner samt lydigare. Vill att hon ska gå undan bättre för min innerskänkel och ta stöd mer på ytter, ska även träna på galoppombyterna så de sitter.
Man ska tänka på att felen man får med sin häst beror 99% på ryttaren, att skylla ett nedslag eller ett stopp på sin häst är bara idiotiskt. Sätt upp en annan ryttare och du ska se att din häst går bra i de allra flesta fallen. Skyller man på sin häst kommer man aldrig lära sig rida bättre och då kommer felen alltid komma, alla hästar rids olika och som ryttare gäller att att anpassa sig.

Sa i sommras att får jag ett år på mig så blir hon nog rätt bra, känns som ett lagom mål med tanke på hennes senskada. Micke sa dock: Att hon blir spänd, kokar över lite och tittig är lite typiskt stammen så hon lär aldrig bli som Mille eller Isis men jag ska lära mig hur jag ska rida henne när hon blir så..

Jag är ändå väldigt glad att jag köpte henne och att jag inte gett upp än, har mycket Malin att tacka för det. Hon stöttar mig när jag tvivlar, hon hjälper mig rida när min häst kokar över, hon finns där när jag behöver råd eller bara att hjälpa mig trimma en vardagkväll *love u lillan och tack för all hjälp*


Stakkato (Super Flys pappa)
Man ser varifrån hon fått sina framben :D
Puss på Er